1. Haberler
  2. Yaşam
  3. GELENEKSEL EL SANATLARINI GELECEKTE NE BEKLİYOR ? : ZEYNEP SEYHUN l İŞKOLİK

GELENEKSEL EL SANATLARINI GELECEKTE NE BEKLİYOR ? : ZEYNEP SEYHUN l İŞKOLİK

featured
service
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

 

https://youtu.be/mq37T_9fxEg

konumuz tezhip sanatçısı Sayın Zeynep Seyhan Hoş geldiniz Hoş buldum Teşekkür ederim sağolun Evet siz Zeynep Hanımcığım konumuz ne olacak nelerden konuşacağız sadece tezhip sanatı mı olacak konumuz şöyle söyleyebilirim benim asıl bölümün Çine için ile başlayan bir yolculuktu oradan teslim ve vardı şimdi İhtisas alanı diyebilirim tespit çalışmaları bunlar üzerine tabi geleneksel sanatların hepsi çok kıymetli hepsi bizim için iç içe Ama bu kendi alanı test ip bunlardan bahsetmek istedim evet evet ama öncesinde sizi de tanımak istiyoruz biz zaman insan Ata yolculuk nasıl başladı Öncesinde neler yapıyordunuz nerede merak ediyoruz Çok teşekkür ederim şöyle söyleyeyim her zaman motiflere ve desenlere karşı büyük ilgim vardı o bu durumda üniversitede o kitap çıktı çini işlemeciliği bölümünü görüp keşfedene kadar kendi kendime tak motifler Desenler üzerine çalışmalar yapardım Severdim de çok fazla sonrasından üniversitede İstanbul Üniversitesi çini işlemeciliği bölümünü kazandım 2005 yılında burada 35 yaşındayım çok iyisiniz Sizi gördüm Çok sağolun 25 yılında tespit Pardon için ile başladı bu yolculuk daha sonra Okuldaki çok kıymetli hocam Ahmet Necati devriminin galerisinde staja başlamıştım kendisini daveti üzerine orada daha yakından tanıdım kendisini halasında Cahide Keskiner hocamız olduğunu öğrenmiştim O çok da yakın ilgim sevgim gelişti onlara karşı böyle ailecek tekrar Cahit Hoca okulumuzda bir Seminerde ağırlamış tık yi şu an görme fırsatım oldu okul bittikten sonra kararımı vermiştim ben Cahit Hoca’nın öğrencisi olmalıydın diye nerede hocamla birlikte halasının yanına gittik Orada ben kaydımı yaptırdım ve başladım 2007 yıllarıydı Cahide Keskiner leep tesettür sanatına eğitimine başladım O camında yönlendirmesiyle atölyede Topkapı Sarayı’nda yine böyle Kültür Bakanlığı var bazı test ip kursu vardı Semih Ertaş ama Murat hocaların beni asistanları ile birlikte ders verdikleri Cahit Hocam ben oraya yönlendirmiş Tea sağolsun varolsun orada çok başka bir dönüm noktası başladı Benim için sarayda tespitim devam ederken hocaların yanına asistan olarak aldılar iki sene onların yanında da çalışma fırsatı buldum Daha sonra işte evlilikle birlikte biraz şekil değişikliği yaşamak zorunda kaldık bir gittiğim yerde yetisip Erzurum’a bu protez dersleri vermeye başladım döndüm İstanbul’a memleketime gittim geldim Bir buçuk sene İnegöl’de tespit dersleri verdim malum Kur’an’a girince evden devam etmeye başladık çalışmaları bıdaha sonrasında Eylül ayında kendi stüdyomu açmaya Karar verdim çünkü paylaşmayı çok seviyorum sanatını çok seviyorum hiç iş olarak bakmadım Hani bazen böyle bir süre sevdiğim işim işim diyoruz ama aslında İş olarak hiç görmüyorum yaşam tarzı benim için Yani bunun paylaşmayı da çok sevdiğimi fark ettim hiçbir zaman öğretmen olma hayalim yoktu Hani öğretmen olacağım çok seviyorum falan dedi Hayal hayalim yok ama her zaman bizim her şey paylaştığımı farkettim ve tespit konusunda sürekli paylaşma ihtiyacı hissettiğini fark ettim o yüzden hocamın da izniyle tespit derslerin öyle başladım Öyle bir yol katettim bir tecrübe kazandıktan sonra ben bu işi ben seni düşündüm kendi stüdyomu açtım zaten bu aralarda başka kurs merkezlerinde ya da hocaların yanına eğitimler de almıştım farklı eğitimler bütün Bildiğim her şeyi harmanlayıp stüdyoda çocuklarda ve yetişkinlerde paylaşıyorum şimdi çok güzel Orada Geleceğiz şimdi ama öncesinde tezhip sanatı tespit nedir test ip kelime kökeni olarak zaten zevkten geliyor altından geliyor altınlamak demek test ip en önemli malzemelerinden biri tespittir tesbih bu hem levhalarda hem kitap sanatlarında uygulanır ve kalem işi olarak nitelendirdiğimiz Sıva üstü işte yada ağaç üzerine bir mimari yapılarda da uygulanır çini keza aslında aynı motifler hepsi birbiriyle aynı motifler farz farkları uygulama teknikleri ve alanları Aslında yüzeyleri daha çok tespit Biz günümüzde daha çok kitap sanatı olarak ya da levhalarda kullanıyoruz Benim de yine böyle aynı şekilde levhalar Üzerine koleksiyonlara kendi adıma ya da işte sipariş olarak aldığımız çalışmalarım var Onun dışında küçük kitapçıklar halinde çalışmalarda yaptım kendim de bu dediğim gibi Sesimin en önemli maddesi altın sadece Kıymet yani kıymetli olması altından da kaynaklanan Sadece o değil bütün motiflerin bir düzen içinde bir iskelet sisteminde bir bir yüzeye oturacak şekilde uygulanıyor o Özel resimden farklı birçok resimden farklı bu diyebiliriz Biz sistemi oturması motifleri asla tam dolu soracaktım belli bir formu belli bir ölçüsü dışına çıkılamayacak belli bir ölçüsü ve belli bir tekniği var mıdır Evet yani şöyle sistemler var geometrik sistemler var bazı iskelet sistemleri var bunların üzerine biz motiflerimiz oturuyoruz ama sadece o sistemlerle birlikte bu birkaç seçenekle kalmıyor Aslında renk altın motiflerin çeşitliliği işte bordür müdür yoksa işte ara suyu mu yoksa halk ertesi bi mi koltuk teslimi gibi başlıklar var ve aynısını ya ne kadar çok tasarlar sanız yazıyor da herkes için çok farklı şeyler çıkıyor ortaya de seç Ama dediğim gibi motif seçimi Öyleyse tamamen sizin motifleri iskeletleri oturdu sistemleri oturtup tasarımlar yapıyoruz ama şu demek Evet abi Moda’da yani tasarım eğitimi aldıktan sonra bu tasarım eğitiminde en az Yani en az iki buçuk üç senden önce gerçekten tamamlanmıyor en az virüsten Ev yakın tasarım eğitimi aldıktan sonra özgürce tasarımlarınızı yapabiliyorsunuz tabi şeyler motifler çok fazla yani Rumi hatayı bulut münhani gibi bizim tespitte en çok kullandığımız motifler buna ana motiflerimiz onun yanında Yarın stilinize çiçekler var işte Gül Lale Karanfil gibi bütün çiçekler ya da kaledir bu vardı aynı şekilde Aynen asla Sadece boyutlar veya küçük enişte boyama teknikleri değişik Şimdi de çok dans eden farklı boyarız Laleyi tespit değilse daha tarama tekniği dediğimiz fırça ile çok ince bu çizgilerle taraya taraya yavaş yavaş yaptığımız bir teknikler onunla mesela renklendirebiliriz ya da işte sulandırarak halker dediğimiz bir teknikle renklendirebiliriz Desenler hepsi aslında aynı hepsi birbirini için de kullanılıyor yani kalem içinde tespitle çini dediğim gibi uygulama ve teknikleri ve işte bazen de seçilen renkler yani bize Çin’de çok fazla pembe Laleler işte pembe güller falan Belki yoktur Daha için renkleri falan bellidir yani böyle şimdi kullandığımız renkler bellidir tespitle daha renkle ne bilir ve gibi farklıdır Ama tabii birbirinden ayrılması desen tasarımı bilgisi konusunda birbirinden ayrılmıyorlar yani tasarımı alan kişi eğitimini alan kişi yani tepsi Pide çiniyle kalem içinde çok rahatlıkla eserler koyabilir Peki çocuklarla tespit çalışmalarınızı nasıl yapıyorsunuz söyle ben tabii ve yetişkinlerle çalıştım ama stüdyo içince bir anne olarak Ayrıca 7 yaşında bir oğlum var Çocukları tanıtmayı çok istedim yani teslim Uzun soluklu bir eğitim Biz dediğim gibi üç sene kadar desen tasarımı görürüz üstüne Yani hala devam ederiz Eğitimi ve kendi başımıza kalmamız hemen hemen altı-yedi sene bulabilir kendi ayaklarımızın üzerinde sağlamca kalmamız En azından altı-yedi sene bulabilir ama çocuklarda bu süreç bu kadar sürmesi mümkün değil Ben bunu daha böyle kompleks bir hale getirerek ve sıkıştırılmış bir şekilde belki Hani boya desen bilgisi gibi bir kendimce bir form hazırladım bir Ne diyeyim Bir Kit hazırladım Aslında çocuklara ve sömestr da ilk çocuklarda ilk açık kısa aç ödememizi yaptık İki saat kadar çok hoşuma gitti selam söyle Çok heyecanlıydım Tamam dedim bu yapıyoruz Çok keyifli çocuklar çok keyif alıyorlar yani Öncelikle test sanatını hakkında bilgi veriyorum onları burada hangi malzemeleri kullanıyoruz teslimin olmazsa olmazı altın mühre yazı işte ev yapımı kıymetli kâğıtlar olabilir ya da taş boyalan malzemeleri tanıtıyorum sonra benim çerçevesinde benim hazırladığım desenleri Onlar boyuyorlar benim gösterdiğim yöntemler ve teknikler çok keyif oluyorlar başta çok çaktırma yorlar sıkılıyormuş gibi görünenler çıkabilir için her seferinde de Açelya bittiğinde ise çok keyif aldık Bir daha ne zaman geleceğiz istemesede gelenler 19.000 Gelecek miyiz biz buraya falan demedi gidenler oldu çocuklarda çok sevdiler niyetim sadece onlara sesli tanıtım sevdirmek günü geldiğinde ben biliyorum yapmıştım bu kelimeyi duymuştum ben çok ilk duyduğumda maalesef lise 1 deydim bence çok geçti Benim için yani bu düşünüyorum ama şimdi çocuklar daha erken duysun istiyorum fikirleri olsun istiyorum geleneksel sanatlarımız hakkında Kendi sanatlarımızı hakkında ilgileri olsun istiyorum onu canlandırmak uyandırmak adına böyle bir küçük atölye başlattık altı kere de tekrarladık hala ilgi çok yoğun eşyalar devam edeceğiz onlarla.

 

 

ÇOK DAHA FAZLASI BUSINESS CHANNEL’DA…

GELENEKSEL EL SANATLARINI GELECEKTE NE BEKLİYOR ? : ZEYNEP SEYHUN l İŞKOLİK
Yorum Yap

Tamamen Ücretsiz Olarak Bültenimize Abone Olabilirsin

Yeni haberlerden haberdar olmak için fırsatı kaçırma ve ücretsiz e-posta aboneliğini hemen başlat.

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Giriş Yap

Haberi Sisi'den Al ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!

Bizi Takip Edin